Dziś na rynku usług panuje duża konkurencja, w szczególności w sektorze usług bankowych.

Firmy, chcąc przyciągać wciąż nowych klientów, nie mogą pozwolić sobie na choćby nieistotne z pozoru uchybienia, w jakości ich zespołu. I tu jest miejsce na tajemniczego klienta: osobę, która dokona transakcji, a na końcu oceni nas pod względem np.: merytorycznym, jakości obsługi, długości obsługi, umiejętności interpersonalnych.
Wnioski z takich spotkań mogą przyczynić się do badania mystery shopper satysfakcji klientów. Klient zadowolony to klient, który z pewnością do nas wróci. W marketingu nie jest sztuką przyciągnąć klienta, ale sprawić, żeby został.
Kolejną przyczyną takiego działania jest chęć monitorowania zatrudnianych osób. Powszechnie wiadomo, że jednym z fundamentalnych warunków funkcjonowania firmy jest jej zysk. A bez umiejętnej sprzedaży, trudno o tym marzyć. Pracownicy firm, w których funkcjonuje mystery shopping, muszą zawsze uważać i do każdego klienta zwracać się tak, jakby był tym właściwym. Nie jest to zadanie bezproblemowe, lecz taka jest właśnie specjalność usługowa, toteż nie każdy może w niej pracować w takiej roli.
Tajemniczy klient pozwala doskonalić procedury, podtrzymywać poziom, a co za tym idzie świadczyć usługi na wysokim poziomie. Nie powinniśmy się go obawiać.